Reglementările privind amânarea la plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen pot deveni în practică o facilitate reală pentru majoritatea companiilor doar dacă, măcar în limita unui anumit plafon al datoriilor către stat, firmele nu ar fi obligate să ofere garanţii, întrucât cel mai adesea nu le pot obţine. Din estimările noastre, maxim 20- 30% dintre companiile cu datorii vor putea apela la această facilitate“, a arătat Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit, unul dintre liderii pieţei de contabilitate, consultanţă fiscală şi audit, companie situată pe locul 6, ca cifră de afaceri, în topul naţional realizat de Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR).

Până la sfârşitul lunii ianuarie, ANAF a primit 660 de cereri de amânare la plată a obligaţiilor fiscale ale companiilor la stat, din care a aprobat 413 de solicitări, cu o valoare totală de 210 milioane lei (50 milioane euro), în condiţiile în care ANAF are de colectat miliarde de Euro.

Cererile de amânare la plată a obligaţiilor fiscale datorate şi neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare trebuie depuse până la data de 30 iunie 2010. Conform legii, solicitanţii trebuie să îndeplinească în mod cumulativ o serie de condiţii: să fi depus toate declaraţiile fiscale până la data depunerii cererii de amânare la plată, sǎ nu aibǎ cazier fiscal, sǎ nu fi atras răspunderea pentru contribuabilii persoane fizice privind procedura de insolvenţǎ etc.

Citeste si:  Fostele microîntreprinderi- între faliment, PFA şi... offshore

De asemenea, contribuabilii care solicită amânarea la plată a obligaţiilor fiscale trebuie să ofere garanţii fie sub forma scrisorilor de garanţie bancară, fie prin bunuri libere de orice sarcini, în următoarele cuantumuri: 20% din suma amânată la plată şi dobânzile datorate pe perioada amânării la plată- dacă amânarea se acordă pe o perioadă mai mică de 3 luni sau 40% din suma amânată la plată şi dobânzile datorate pe perioada amânării la plată- dacă amânarea se acordă pe o perioadă mai mare de 3 luni. „Dacă firmele ar putea obţine aceste garanţii, înseamnă că ar fi putut obţine şi finanţări în limitele sumelor respective şi nu ar mai fi avut nevoie de amânări la plată, mai ales având în vedere faptul că penalităţile pentru întârzierea plăţilor depăşesc dobânzile pieţei“, a subliniat Mirela Şerban.

Pe perioada amânării la plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen, firmele datorează majorări de întârziere în cuantum de 0,05% pentru fiecare zi a perioadei de amânare la plată, începând cu data emiterii deciziei şi până la data la care se încheie termenul de amânare sau data la care încetează valabilitatea facilitǎţii.

Citeste si:  Nevoia copiilor de a face meditatii la limba engleza

În principal, intenţia acordării facilităţii de amânare la plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen constă în plata unor majorări de întârziere care se ridică la jumătate (0,05%) din valoarea standard a majorării de 0,1% pe zi de întârziere, aplicabilă în condiţii normale, dacă nu s-ar fi optat pentru amânare.

„Un sprijin real din partea statului ar fi introducerea unui plafon pentru care nu se solicită garanţii şi diminuarea penalităţilor până la un nivel comparabil cu cel al dobânzilor bancare: scăzând „povara” penalităţilor, statul ar fi cu mult mai câştigat prin încasarea datoriilor efective. Oricum, pe perioada acordării acestei facilităţi, firmele trebuie să îşi achite la zi obligaţiile către stat“, a arǎtat Mirela Şerban.

Conform legii, amânările la plată îşi pierd valabilitatea în cazul în care companiile nu achită în maxim 30 de zile de la scadenţă obligaţiile fiscale care au termene de plată care curg începând cu data emiterii deciziei de amânare la plată a obligaţiilor fiscale.

Citeste si:  Start comenzi corporate pentru coșuri cadou gourmet Crăciun - catalogul 2021, lansat de gourmetGIFT.ro

 

***

Despre R&M Audit

Înfiinţată în anul 2000, compania R&M Audit a devenit lider în soluţii fiscale şi contabile inteligente, care au la bază competenţa în domeniul financiar, completată de o viziune avangardistă asupra mediului de business.

R&M Audit ofera servicii de audit, consultanţă fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.

Cu un portofoliu de peste 200 de clienţi, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, R&M Audit a avut prilejul de a cunoaşte particularităţile companiilor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultură, asigurări, brokeraj, comerţ, construcţii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, producţie, publicitate, turism etc.

R&M Audit este certificată de Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Consultanţilor Fiscali, precum şi de către Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR).  În anul 2008, R&M Audit a urcat pe locul 6 în topul CECCAR  după cifra de afaceri.